6/8 är unghästar

"Innan jag började rida på Hjälmvik trodde jag faktiskt att det var jättesvårt att rida unghästar, att de var ganska galna och att man behövde vara flera personer. Men nu vet jag att bara man är tydlig, lugn och hela tiden beredd så är det lika enkelt som att rida en äldre häst. Kanske nästan lite roligare!"
 
På Stall Hjälmvik så står de åtta hästar och 6 utav dom är unghästar, de är mellan 3-5år. Sen har vi ju Birka och Willie på tolv och nio år. Jag tror att det viktigaste när man rider unghästar är att vara tydlig, lugn och beredd. De är egentligen precis som vilken annan häst som helst, bara att det är lite mer nyfikenhet och bus.
 
Även fast jag bara har ridit i ett och ett halvt år ungefär så har jag ridit in en ponny själv, nämligen lilla Ella. Ella var ju hanterad ganska mycket innan och bland annat inkörd, vilket var ett jätte plus för mig. Tillsammans med Nettan och Therese så blev vi bättre och bättre tillsammans, vi började förstå oss på varandra och det gick riktigt bra. 
 
Jag tycker att det är väldigt lärorikt att rida in en unghäst. De är väldigt lika andra hästar, men de blir en helt annan ridning när man börjar från grunden. Hade en underbar sommar tillsammans med Ella och vi gjorde framsteg varje dag. Så om ni får chansen eller förfrågan så ta den, de är inte mycket svårare än att rida en äldre häst + att det är verkligen jätte roligt!
 
Vet inte om de finns någon röd tråd nu, precis som vanligt. Men iallafall så tycker jag att en del folk överreagerar när de gäller unghästar. De är inte mycket svårare än andra, så länge de har blivit hanterade rätt från början!
 
Verkligen älskar denna bilden, Birka 12år & Efrahim Helac 5år ♥

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Hanna Nilsson

Du får jättegärna vara med i min bloggtävling om en shettisgrimma

http://hannaslya.blogspot.se/2013/03/bloggtavling.html#comment-form

2013-03-15 @ 20:58:24
URL: http://hannaslya.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0