Vad man ska göra om sin ponny bockar?

Kan inte lova att denna övningen funkar för alla, men den funkade på Ella som brukade bocka i galoppen och speciellt i kurvorna när jag red i paddocken.

 

Tricket är egentligen inte att det finns någon speciell övning, utan i mitt och Ella's fall låg det största problemet hos mig. I kurvorna i galoppen brukade hon bocka, hon kunde göra det utan att jag varken smackade eller la på spöt. Inte heller skänkeln. 

 

Jag fick hjälp av Therese under ett par träningar och tillslut kom vi på det. I kurvorna satt jag och höll för mycket i innertygeln. Även fast jag inte höll hårt, utan nästan glappade på inner i kurvorna så behövde hon mer plats. För det som händer när jag sitter och håller i innertygeln är att hon får inte plats med inner bakben och då kikar/bockar eller så gör hon bakutsparkar för att få plats. 

 

Vi har övat mycket på galoppen och när vi samspelar så går det riktigt bra. Ella har verkligen ett plus för galoppen och är riktigt rolig att galoppera på när hon anstränger sig och inte bara galopperar. Lovar inte att detta funkar för alla, men man kan ju fundera på om man sitter och håller för mycket i inner. Glöm inte att stöder sitter i yttertygeln.

 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Emmy

Fin blogg du har!! kolla in på min blogg och rösta på en eller flera bilder!
Tack på förhand!

2013-01-30 @ 18:45:54
URL: http://meeforyou.blogg.se
Postat av: Evelyn

Länkbyte? :)

2013-01-30 @ 20:30:59
URL: http://ponnystaar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0