Angående min längd & att rida shettisar

Läste ett inlägg på min tvillingblogg http://ponnyvalack.blogg.se - angående sin längd och att rida shetlandsponnyer, som väckte intresse hos mig. 

Till att börja med - Ja jag är snart 15 och ja jag rider shettis!
Att rida mindre hästar är inte något som är omöjligt bara för att man är äldre. Man kan vara 20 år och rida shetlandsponnyer ändå! Det handlar endast om vikt och längd, det finns inget annat som spelar roll. "Genom tiderna" så har det rullat in några kommentarer som jag har valt att inte publicera där folk skriver att jag rider dåligt och att jag inte kan eller får rida shettisar. Sen är det några som tycker att shettisar ska man inte ta seriöst, de är ju bara shettisar.
 
För det första, jag rider inte bäst och ALLA kan ALLTID fortsätta att utvecklas i ridningen. Det finns INGEN som kan allt. Jo jag får rida shettisar, eller iallafall Birka och Ella. De är viktbärande och ganska stora, båda två är på gränsen till B-ponny. Både Therese och Nettan tycker vi passar super bra tillsammans. 
 
Och en sak som gjort mig förbannad många gånger är - varför kan man inte ta shettisar seriöst?
De är ju minst lika mycket häst/ponny som alla hästar och ponnyer i olika storlekar. Men jag tror det är så att de har fått en stämpel bara för att de oftast är mindre barn som brukar rida dom och då får dom komma undan med allt. De mindre barnen rider inte lika seriöst som oss äldre.
 
Men jag tycker det är fel. De krävs mycket envishet, vilja och mod för att sitta upp på en shettis med. Som de jag rider tillexempel: Birka stack med mig här om dagen, hur roligt tror ni det va? Tror ni jag bara satt där och "aa men de gör inget för hon är ju en shettis och de ska man inte ta seriöst?" SVAR NEJ
Det krävs mycket för att våga sitta upp på Ella, jag har ibland inte velat och inte vågat för jag vet vad hon är kapabell att göra. De bockserierna hon drar med mig ibland är helt galna. Therese har sagt till mig att jag ska vara glad att hon är så liten (så liten, inte att hon är en shettis), för hade de varit en D-ponny som gjort så med all sin kraft och bakben som Ella så hade ingen suttit kvar...!
 
Jag tycker vi ska tänka efter, visst kan shettisar vara små skogsmulle ponnyer som man kan lulla runt på i skogen med långa tyglar. Men man kan också rida ett ordentligt pass i paddocken. 
Jag försöker skriva långa läsvärda inlägg om ridpassen, men om folk fortsätter trycka ner mig för att jag är för lång, för att jag rider dåligt, för att shettisar inte kan eller något liknande så blockar jag era IP-adresser. Ni får välja själva!
 
Kände att jag bytte ämne lite, men kan ändå se en liten röd tråd i inlägget. Tyckte ni att det blev lite för rörigt kanske? Och en en gång, jag är inte för lång. Kolla själv ↓
 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Emelie

Hur gammalär du? Och hur lång och hur mycke väger du ?? :)

De där med att vara för stor brukar jag få höra också för jag rider islandshäst och är ganska lång, dock väger jag bara 50kg. Vad tycker du är jag för lång?? :/

2013-01-24 @ 14:06:19
URL: http://emeliepalmen.blogg.se
Postat av: Linn

känner inte dig bra men vet ändå vem du är och har sätt dig rida, och även tävla 1 gång. först vill jag bara säga att jag hålller med dig till 110%! när jag var ca.6 år och fram till 12-årsåldern red jag en shettis som ibland var fullkomligt galen. stegrade, galloperade på stället, bockade, och gjorde alla möjliga sorters hopp rätt upp i luften eller åt sidorna utan förvarning. hästar är hästar och dom har VÄLDIGT mycket kraft och är kapabla till att göra egentligen precis vad dom vill med oss ryttare på ryggen och då menar jag såklart shettisar också eftersom dom också är hästar, right? förstår mig heller inte på sådanna som säger att man kan räkna bort shettisarna. till vilken anledning?
min kompis blev sparkad av en liten shettis i hagen och fick ett gigantiskt blåmärke på halva ryggen typ och fick åka till sjukhus.
jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här texten men alltså seriöst Lina, du rider jätte bra och jag tycker inte att du ska sluta med dina texter om ridpassen du har med ''dina'' fina shettisar för jag läser dom mer än gärna!
:)

2013-01-24 @ 14:10:33
URL: http://sealic.blogg.se
Postat av: Malin

Så sjukt bra skrivet! Jag tror på er! :* <3

2013-01-24 @ 14:53:44
URL: http://icelandicforever.blogg.se
Postat av: Majia

Håller helt med dig Lina! Har själv varit shettisryttare en gång i tiden och det är det mest roligaste jag gjort. Dock blev jag för lång förra året men du har säker många år kvar med dina vänner=) Birka och Ella verkar vara hur underbara som helst och jag vet att du är en otroligt duktig ryttare!=)

2013-01-24 @ 16:29:08
URL: http://majia.blogg.se
Postat av: Jenny

Så länge man har balans & inte stör ponnyn genom längden så spelar det ju ingen roll. Jag tycker du passar perfekt på shettisarna! :)

2013-01-24 @ 17:08:25
URL: http://www.jennymattssons.blogg.se
Postat av: Tvillingblogg

BRA SKRIVET LINA!
Shettisar kan, annars hade inte vi två funnits i bloggvärlden och drivit dessa shettisbloggar just nu!
Vi vet att våra shettisar kan, kanske inte lika WOW-steg som dom större dressyrhästarna eller lika massiva oxrar som de stora hopphästarna men SAK SAMMA lika mycket häst i mindre förpackning bara. GO SHETTISPOWER :D

2013-01-24 @ 18:51:05
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Julia - bildtävling på bloggen!

Jag tycker inte du är för lång!

2013-01-24 @ 19:37:18
URL: http://ohjuliet.blogg.se
Postat av: zuzanna

Jag tycker att du ska skita i sånna idioter som håller på och skriver att du är för lång och rider dåligt !
Du och dina ponnysar är jätte fina tillsammans , det spelar ingen roll att det är en shettis , man kan göra exakt lika mycket och rida lika bra som på en storhäst ?
Hoppas du inte tar åt dej elaka kommentarer från andra , för som sagt , ni är jätte fina tillsammans !
Kram Zuzanna :)

2013-01-25 @ 09:52:38
URL: http://skimmelsto.devote.se
Postat av: Astrid

Håller med dig! Det beror absolut inte på hur gammal man är. Bara man inte är för lång eller väger för mycket så är det ju inga problem att rida shettis. Jag tycker inte att du e inte för lång, jag har sett dig tävla och tycker du rider Birka riktigt bra. Önskar att jag också kunde rida shettis fortfarande :P

2013-01-26 @ 19:36:44

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0