Alla dessa hot or not bilderna - deepshit

Jag har läst runt på en del bloggar och en del utav dom har någon typ av tävling som man kallar hot or not. Då ska man skicka in en bild på sig och sin ponny/häst när man rider och så beskriver bloggaren ens sits, hur hästen går och allt sånt.
 
Jag blir allvarlig talat lite förbannad. En bild är endast ett ögonblick av ridpasset, det bevisar inte att hästen under hela stunden trampar på bra under sig eller att den går i form. Det hade lika gärna kunnat vara ett skit pass och att inget gick så jätte bra, men att man fick en bild precis när hästen böjde på halsen.
 
Jag förstår inte varför man ska få en massa credit eller skit för bara en bild. Oftast dom gångerna en häst "går i form" så tycker folk att allt är perfekt, men det kan vara så med vissa hästar att de går med lite böjd nacke utan att jobba ordentligt med bakbenen och ryggen. Och det ser man inte på en bild. 
 
Om jag skulle skickat in en bild (inte för att jag någon gång skulle göra det) så skulle jag inte få en massa beröm. För även om jag har bilder där Birka jobbar hyffsat med bakbenen och ryggen så går hon inte i form. Birka har börjat söka sig neråt, men vi har otroligt mycket att jobba på. Och Therese säger att jag rider henne helt rätt och att "problemet" ligger lite mer hos henne. Även Nettan som har kört henne en del säger också att hon är jätte svår att få ner i form.
 
Det jag tycker är konstigt är att alla ni som lägger ut sånna här saker på era bloggar kan genom en bild se hur hästen går. Jag tycker det är en mer känsel fråga. När jag sitter på Birka känner jag om hon jobbar med bakbenen och om hon trampar under sig, plus att det som sagt att en bild är bara ett ögonblick av ridasset. Och jag kan ärlig talat inte se på en bild och beskriva hur en häst eller ponny går, kan någon det??
 
För alla er som nu då kan se hur en häst går genom att titta på en bild, får gärna kommentera detta inlägget eller mejla mig om hur Birka går på bilden här nedan. Så ska vi se om någon har rätt...
 
 
Är det någon som tycker att jag har fel, skulle mer än gärna vilja fortsätta denna diskussionen men känner att inlägget hade blivit alldeles för långt om jag bara hade låtit mina fingrar knappra på tangenterna. Tack för att ni orkade läsa allt.

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Jonna

GRYMT inlägg lina, ååå jag kunde inte sagt det bättre själv! Jag håller veerkligen med! + det eviga tjatandet att "hästen gick i form" när den i själva verket bara drar in nosen och böjer nacken. Även där är bara ögonblicket där hästen trycker in huvudet som räknas, då tas bilden och BAM hästen gick i form "stort sett hela passet" - Nöö, skulle int troo dä lilla du! ;)

2013-01-12 @ 15:31:30
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: okänd

Riktigt bra och genomtänkt skrivet. :)))

2013-01-12 @ 16:21:18
Postat av: Emelie

Håller med dig till 100%!
Riktigt idiotiskt med sånna tävlingar!
Verkligen toppeninlägg :D
ha det bra finaste du, kram :*<3

2013-01-12 @ 21:05:51
URL: http://www.icelandicforever.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0