Skitsnack och grupptryck

Man påverkas väldigt lätt av varandra. Visst ibland kan det vara till fördel, om man påverkas på "rätt" sätt. Men när det gäller grupptryck och skitsnack är det inte lika bra. Jag hatar skitsnack och håller inte på med sånt. Jag har gjort det och det vet jag om, men inte längre. Det är så fel, tycker folk som håller på med sånt borde skaffa sej ett liv istället för att tracka ner på andra..
Samma sak när man inte säger som man tycker, utan bara flyter med i skitsnacket. Säg som det är för fan, även fast sanningen svider ibland så kommer man må bättre efteråt.
Jag har hamnat i många situationer när man måste säga som det är, och just i stunden vill man bara dö. Men efteråt känner man sej ändå lättad. "Yes jag klarade det!" Och allt blir bra i slutet.
Man får tänka steget före sej själv, tänka på konsekvenserna. Vad händer om jag nu säger så eller gör så, jag menar inte att ni skall gå och planera hela era liv i detalj. Men om man tänker efter innan, vad händer om jag kallar den lilla tjejen kort? Hmm hon kanske blir ledsen?
Jag är inte jätte lång och har aldrig varit det, jag har blivit kallad kort flera gånger. Ibland kan det svida till beroende på vem som säger det och hur seriöst den menar det. Men jag har lärt mej att stänga av. Bryr mej inte om det jag inte vill höra.
 
Det där med grupptryck, jag känner en massa personer som har förändrats pågrund av det, jag är en av dom. Det är riktigt läskigt hur man kan bli styrd av andra vänners krav! Men man kan förändras på olika sätt, vissa tycker och tänker på ett annat sätt samtidigt som en del börja bete sej på ett annat sätt. Och ibland kan det gå förlångt, man kan göra saker man aldrig skulle gjort med sina andra vänner. Jag har nog fått en annan syn på en del saker, faller lite mer för sånt grupptryck. Men den typen av grupptryck när det tillexempel handlar om alkohol och rökning.. ALDRIG att jag skulle göra något sådant pågrund av att mina vänner. ALDRIG...
 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Emma Andersson

Bra skrivet! :)

2012-10-26 @ 15:35:11
Postat av: Sophie

Stå på dig! (tummen upp )

2012-10-26 @ 16:31:02

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0