Svar på kommentar

Jag har fått en del kommentarer där jag lägger ut bilder på Birka med sadel på sig och folk undrar varför jag har tvåsadeljordar!?

 

Jo det är såhär, som ni redan vet så är ju shettisar en typ av hästar som inte brukar vara så hemsket smala. Så när jag började rida Birka och Ella, så red jag först med en sadelpadd (det är som att rida barbacka fast med stigläder, så man får inget direkt stöd i ryggen). Och med så mycket underhudsfett och fett som tjockisarna hade när jag började jobba dom gjorde att sadeln aldrig fick något riktigt fäste. Det spelade ingen roll hur hårt vi drog gjorden. Allt fett på shettisarnas ryggar gjorde att sadeln tillslut snurrade om jag inte la precis lika mycket tyngd på båda sidorna. 

 

Det var lite av ett problem när jag skulle använda mig av vikthjälperna. I skritt och trav gick det hyfsat, men i galoppen så gick det oftast sådär, haha. Jag kan säga att de 80 procent av dom gångerna jag har ramlat av Birka så har det berott på sadeln ;) 

 

Så tillslut bestämde vi oss för att investera i en ny sadel som vi kunde ha på shettisarna, som förhoppningsvis skulle ligga bättre. Tillsammans med den köpte vi även en förgjord som är mycket mjukare och får ett mycket bättre fäste på hästarnas hud (+att nu har dom gått ner betydligt i vikt). Det är den ni ser på de olika bilderna (exempel här nedanför). Först, närmast frambenet sitter förgjorden som går att spänna mycket hårdare och sitter längre fram. Sen har vi den vanliga gjorden precis där den brukar sitta, den spänner vi inte lika hårt som förgjorden. 

 

Sadeln ligger mycket bättre på Birka i och med att hon är bredare i ryggen och har mycket längre rygg än Ella. 

 

Ja det var väll det jag ville förmedla till er. Så snu slipper att undra! Är det någon annan som har förgjord på sina hästar/ponnysar? :)

Tycker ni det är fel att använda förgjord? Motivera era svar!

 

Såhär ser det ut med förgjord

 

Bild från google - fast jag har ingen dressyrsadel på Birka

 
Det är en sån här förgjord jag använder på Birka 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Jonna

Jag har inte tänkt på att du har två sadelgjordar! Ser knappt på den bilden heller... Men det är ju bra att ni hittat en lösning på hur sadeln ska sitta bra. På Arkus glider sadeln också, men han är inte smällfet så det går ju :)

2012-12-20 @ 15:37:25
URL: http://ponnyvalack.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0