CINDERELLA f.2009

Tänkte skriva ihop ett litet inlägg om lilla Ella. Så ni får veta lite mer om henne!
 
Cinderella, min fina lilla prinsessa.
Så heter söta lilla Ella egentligen. Cinderella. Tycker det är ett riktigt fint namn, som passar henne bra. Det låter som att hon är en söt liten snäll prinessponny och det mesta stämmer. Fast man kanske ska beskriva henne med några andra ord istället. Ella är en liten ponny med mycket energi och temprament. Nettan och Therese har berättat en historia om när Ella var liten så jagade hon en liten rävunge genom hela hagen. Trodde jag skulle dö av skratt när jag fick höra det.
 
 
Lilla Ella är riktigt rolig att arbeta med och ibland glömmer man att hon bara är 3 år. Det är en unghäst jag hanterar och mycket av det jag lär henne kommer vara grunden till hennes liv. Har ni någon gång tänkt på det?
Ella var mitt projekt från början när det gällde ridningen. Hon var redan inkörd när jag började rida henne, så hon var van vid att arbeta och "använda kroppen och hjärnan" samtidigt.
Sommaren 2012 började jag rida Ella ordentligt. Då var jag ganska duktig (om man jämför med nu) och jag hade mod att rida dessa små galningar. Ella har alltid tänkt framåt i ridningen och tagit alla nya övningar otroligt positivt. Alltid försökt och gjort sitt bästa och man märker att hon tycker det är riktigt roligt!
 
  
 
Jag glömmer aldrig det ridpasset då jag pushade Ella lite extra i ridningen, och la på spöt på boompen (rumpan) när hon var nära på sakta av på ena kortsidan och herregud vilken bockserie hon drog med mig. Först så skrattade bara jag, Therese, Oskar och Nettan. Men tillslut så fick jag henne att sluta. Dom två sakerna som visade sig lite oväntat det ridpasset var:
1. Att Ella hade ett sånt jäkla humör i ridingen också
2. Att jag faktiskt satt kvar. Känner mig lite stolt över det, för det är inte snälla bockserier den här lilla hästen drar. Riktigt mycket kraft i henne oh!
 
 
Efter den gången fortsatte Ella att bocka när jag pushade henne lite extra. Sen kom vi på lite hur vi skulle göra för att hon skulle sluta bocka. Det var så att jag lättade inte tillräckligt i inner på kortsidorna, och det gjorde att henned bakben inte fick riktigt plats.
Men nu när jag sätter igång Ella efter hennes vintervila igen så tror jag det kommer bli mycket bus. Therese har sätt henne flera gånger när hon flyger iväg i hagen. Så det gäller att vara beredd på det mesta. Men är det en sak jag har lovat mig själv är det: jag ska inte ramla av den hästan..

Som sagt så har Ella blivit körd en del också. Mest av Nettan, men även jag (som ni ser på bilden) har kört henne också. Riktigt fin at köra och hon använder energin på lika bra sätt här!
 
 
Nu till våren ska jag börja hoppa Ella lite grann också. Vilket är något som jag ser fram emot något enormt. Det ska bli jätte roligt att få använda den energin och lära henne det också. Tror Ella kommer ta hoppningen riktigt bra, tror hon kommer älska det. När vi lägger lite mer fokus på Ella (under den perioden Birka vilar) så ska vi fokusera mest på dessa saker: givetvis ska vi forsätta hennes utveckling men mycket mage ska bort och så ska vi börja bygga muskler. Framför allt för hennes skull, sedan ser det bättre ut när man åker på utställningar och hästarna har lite muskler än att dom är smällfeta. Så muskler och minder mage är det som gäller! Let's go!
 
 
Har ni några fler frågor är det bara att kommentera eller mejla mig på [email protected]
 
 
 

- INGA ELAKA KOMMENTARER (TÄNK DIG FÖR FÖRST) - SOM DU BEHANDLAR ANDRA BLIR DU BEHANDLAD SJÄLV
Postat av: Jonna

Wiho, kör hårt! :D

2012-12-22 @ 19:08:07
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Jossapossa

På första bilden, vilka hästar var det??

2012-12-23 @ 08:15:03
Postat av: K

Jag har kört häst o vagn de va häftigt

2012-12-23 @ 10:15:00
URL: http://www.kaffehornan.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn: (obligatoriskt)
VIP gäst? KLICKA HÄR

E-mail: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0